Příspěvek

Pro učitele

Milý učitelé,
velmi si vážím Vaší práce, vzděláváte děti a pomáháte jim vyznat se v našem složitém světě. Žáci a studenti si pod Vaším vedením tvoří priority a hodnoty. Přála bych si, aby se dozvěděli o situaci mořských želv a možnostech, jak jim mohou pomoci. Vím, že je to vzdálené téma, ale mnoho lidí dnes jezdí do tropů na dovolenou a tam se mohou setkat s nabídkou želvího masa nebo vajec nebo suvenýrů z želvoviny, bude dobré, když se turisté dokáží zodpovědně rozhodnout, zda takové produkty opravdu potřebují kupovat. Želvám také pomůže, když turista k návštěvě upřednostní centrum, kde želvám opravdu pomáhají před tím, kde je drží v bazénech. Zkuste své žáky učit životu zodpovědnému k přírodě. Mohou pomoci i teď hned v ČR. 

 

Jak na to?

Pro všechny věkové skupiny ZŠ i SŠ dělám ve školách promítání o želvách, kdybyste o takové popovídání přímo s ochranářem stáli, napište mi na hanka.sauria@seznam.cz.

Pusťte svým žákům 5 min video: https://youtu.be/rKYF__TlDBY to může žáky motivovat v každém věku, u mladších dětí si o videu můžete jen povídat, co děti zaujalo. U starších doporučuji rozdělit žáky na skupiny – jedna se při sledování videa soustředí na sběr informací o životním cyklu želv, druhá skupina si zaznamenává informace o příčinách ohrožení želv a třetí skupina se soustředí na možnosti, jak želvám pomoci. Po shlédnutí videa potom můžete vést strukturovanou diskusi.

Pro první až čtvrtou třídu doporučuji omalovánky. Najdete je ke stažení zde omalovánky želvy CS – 01 a druhou část zde omalovánky želvy CS -02. Ideální je, když každému nebo do dvojic dáte jeden list, děti splní úkoly a pak postupně budou představovat, co se dozvěděli. Můžete si o tom dále povídat. Omalovánky si můžete stáhnout i v angličtině sea turtles coloring book ENG.small

Pro pátou třídu jsme ve spolupráci s paní učitelkou Monikou Olšákovou ze ZŠ Janovice připravili o želvách i dílnu psaní. Zkuste si ji RAFTzelvy-POPIS, přílohy a texty najdete zde 5_trida_text_A, 5_trida_text_B, 5_trida_text_C, 5_trida_text_D, Kdo zatápí želvám, Mořské želvy RAFTO Urašimovi a mořské želvě-kniha.

Pro 6 a 7. třídu druhého stupně zkuste lekci o želvách, ke stažení zde lekce zelvy – Hanka, přílohy 1 najdete na internetu,  příloha 2 zde příloha 2 (obrázek životního cyklu s popiskami ) Žáci v lekci poznávají rozdíly mezi suchozemskými, sladkovodními a mořskými želvami, z videa se dozvídají informace o mořských želvách a jejich ohroženích. Žáci vytváří plakáty a jinak informují své spolužáky o situaci mořských želv.

Všechny materiály si můžete stáhnout zdarma, budu ale moc ráda, když žáky motivujete k pomoci.

Jak mohou žáci pomoci?

  • informováním spolužáků a veřejnosti 18320833_1685097754851666_528415383197407456_oinformování ostatních je strašně důležité, mnoho lidí jezdí do tropů a já věřím, že pokud budou vědět, jak vypadají želví vejce či želvovina, nekoupí si to.
    – povzbuďte žáky, ať vyrobí plakáty o situaci želv na chodbu školy, informují tak své spolužáky
    – mohou jim do tříd dojít promítnout krátké video https://youtu.be/rKYF__TlDBY
    18423097_1696112200416888_1553935217001492515_o– plakáty či informační tabule slouží výborně na plotě školy, tak si je může přečíst i veřejnost, která jde okolo
    – informujte o želvách na své školní akci pro veřejnost
    Budu moc ráda, když mi dáte vědět, jak a kde jste o situaci želv informovali. Ráda Vaše akce, výstavy, články ve školních časopisech i jiné druhy informování zveřejním na webu či facebooku projektu.
  • sbírkou peněz – projekt na ochranu mořských želv je dnes 100% financován z darů z České republiky. Platy pro 15 zaměstnanců, pronájem lodi, celý projekt stojí 120 000Kč měsíčně, sehnat takové peníze je velmi obtížné. 18402106_1696112600416848_9129030747913112354_oPomůže nám, každý příspěvek.- vyzvěte žáky ať v hodinách výtvarné výchovy, v družině nebo doma vyrobí cokoli s tématikou želv, výrobky mi můžete doručit a já se je pokusím prodat při přednáškách nebo nejlépe předměty můžete prodat přímo Vy třeba na Vánočních trzích a utržené peníze mi zašlete jako dar na ochranu mořských želv na http://www.morskezelvy.cz/prispevek-podpora/Adoptujte si želví vajíčko – adopcí želvího vajíčka přispějete k ochraně želví snůšky před ukradením pytláky. Ochranáři vejce přenáší do bezpečí, kde se mohou nerušeně vylíhnout. Adoptovat vejce můžete jednorázově nebo pravidelně. Jedno vejce lze adoptovat za 50Kč.

    -adoptujte si želví snůšku – adopcí želví OLYMPUS DIGITAL CAMERAsnůšky zachráníte i více než 100 vajec před ukradením pytláky. Ochranáři přenesou vejce do bezpečí a my Vám pošleme  vyfocenou Vaši snůšku až se po 2 měsících vylíhne. Adoptovat snůšku můžete jednorázově za 600Kč nebo pravidelně 1x měsíčně za 500Kč. Zkuste přesvědčit svou třídu k adopci pravidelné želví snůšky, Jedná se zhruba jen o 20Kč měsíčně na žáka.

    adoptujte si ochranáře na týden – jeden ochranář za týden přemístí zhruba 28 snůšek, to znamená 2 800 vajec zachráněných před pytláky. Dejte malým želvám šanci na vylíhnutí. Adoptovat ochranáře na týden si můžete za 1500Kč. Zašleme Vám fotku Vašeho ochranáře s jeho životním příběhem a fotografiemi z přemísťování snůšek.

    adoptujte si ochranáře na měsíc – DSC_1358za měsíc ochranář dokáže zachránit i více než 120 snůšek. Adopcí ochranáře na měsíc tedy zachráníte 12 000 vajec, ze kterých se mohou vylíhnout mláďata, která se bezpečně dostanou do moře. Plat jednoho ochranáře na měsíc je 5000Kč, složte se celá škola, pokud počítáte 25 dětí v 1-9 třídě, jedná se jen o 22 Kč na žáka a Vy určitě máte paralelní třídy a vyjde to tak na jednotlivce ještě levněji. Zkuste přesvědčit spolužáky, pro jednoho se to zdá jako hodně peněz, ale pokud Mláďata mořských želv jsou velmi malá a zranitelnási ochranáře adoptujete jako škola, věřím, že to pro Vás nebude problém. Ideální je, pokud ochranáři zajistíte plat na každý měsíc, pomůžete nám tak stabilizovat náš projekt a velmi tak přispějete k ochraně mořských želv.
    – informujte o možnosti přispět na ochranu mořských želv i další lidi ve Vašem okolí, věřím, že společně pomůžeme víc než sami.

    mnohokrát Vám děkuji, s pozdravem
    Mgr. Hana Svobodová